9.2.2010 EVROPSKÝ DEN TÍSŇOVÉ LINKY 112
Ve čtvrtek 11. února si připomeneme Evropský den tísňové linky 112. Přesně před rokem byla v tento den zástupci Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU v Bruselu slavnostně podepsána trojstranná deklarace, ve které byl 11. únor ustanoven jako významný den - „Evropský den linky 112“.
Z důvodu zvýšení informovanosti o lince 112 bude každoročně právě 11. února v Bruselu i všech členských státech Evropské unie připomínáno, že pomocí tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech unie.
Informace Evropské unie o tísňové lince jsou dostupné na serveru http://ec.europa.eu.
Smyslem zřízení celoevropské tísňové linky bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky (policii, hasiče, zdravotnickou službu), a to na stejné číslo bez ohledu na to, ve které zemi se zrovna nacházejí, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje. Dalšími nespornými výhodami jednotného čísla 112 je dovolání se pomoci v případě rozsáhlejších mimořádných událostí, kdy je třeba zásah dvou a více záchranných složek, dále to, že operátoři na lince 112 jsou připraveni hovořit v několika světových jazycích, při cestách do zahraničí uvítáme zapamatování si pouze jediného čísla.
O zřízení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla 29. 7. 1991 Rada Evropských společenství, která vydala rozhodnutí o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání ve všech členských státech.
V České republice se počátky budování linky 112 datují do roku 1996. Od 1. ledna 2003 funguje provoz linky 112 ve všech telefonních sítích na území České republiky (do této doby byla linka funkční pouze v mobilních sítích). V roce 2004 zahájilo provoz 12 krajských telefonních center tísňového volání, v roce 2005 se přidala dvě zbývající centra, a to v Hradci Králové a v Ostravě.
V České republice v současnosti funguje 14 callcenter linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tzn. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
V České republice je linka 112 universální tísňovou linkou, jejímž prostřednictvím se lze dovolat pomoci i policie či zdravotnické záchranné služby. Její technologie totiž umožňuje identifikovat místo, kde se volající nachází, rovněž šance dovolat se z mobilního telefonu na tísňovou linku 112 je ve srovnání např. s číslem 155 větší. Na číslo 112 se lze, jako na jedinou tísňovou linku, dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pouze se signálem alespoň jednoho mobilního operátora.
Technologie linky 112 fungující v České republice je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě či automaticky určit polohu mobilního telefonu, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího. Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Česká linka 112 tvoří svojí technologií evropskou špičku.V loňském roce získala česká stodvanáctka v Bruselu ocenění od Asociace evropského čísla tísňového volání (EENA) za špičkové systémové a technologické řešení jednotného evropského čísla tísňového volání v ČR a implementaci progresivních směrů v oblasti eCall (automatizované tísňové volání z vozidel).
Více informací o lince 112 v ČR naleznete na www.hzscr.cz/tisnovavolani.
Statistika počtu volání směrovaných na tísňová centra za rok 2009 v České republice zde Zpět |